Januari 2024
In de arbeidsmarktregio Zuid-Holland Centraal waren vijf matchmakers actief. Dit was een nieuwe functie in de regio. Het was hun taak om mensen met een arbeidsbeperking en statushouders naar werk te ‘matchen’. Matchmakers werven kandidaten bij de consulenten, voeren gesprekken met kandidaten, en coachen hen naar werk. Soms vinden ze daarvoor bestaande plekken. In andere gevallen gaan ze in gesprek met werkgevers over de mogelijkheden om een kandidaat een werkplek op maat te bieden.
Doel
Doel van de evaluatie was om op de opgedane kennis en ervaring met de nieuwe functie van matchmaker te benutten voor de verbetering van de dienstverlening aan statushouders, mensen die vallen onder de banenafspraak en de WIA-en Wajong-doelgroep. Bovendien was de evaluatie input waarmee de arbeidsmarktregio Zuid-Holland Centraal een besluit kan baseren over de voortzetting van deze dienstverlening.
Onderzoeksvragen
In dit onderzoek zijn de volgende hoofdvragen beantwoord:
1. Wat is de meerwaarde van de inzet van matchmakers ten opzichte van de reguliere dienstverlening met werkgeversdienstverlening (accountmanagers) enerzijds en werkzoekendendienstverlening (klantmanagers) anderzijds?
2. Hoe wordt die meerwaarde, of mogelijk het ontbreken daarvan, verklaard?
3. Welke lessen levert dit op voor de voortzetting en/of aanpassing van de inzet van matchmakers in de toekomst?
Het onderzoek bestond uit documentstudie, in combinatie met persoonlijke interviews. Het onderzoeksrapport is niet openbaar.