De Taalvriendelijke School biedt kansen

De Taalvriendelijke School is in opkomst. Op 12 mei 2023 startte OBS de Panda, een multiculturele school in Kanaleneiland in Utrecht, als eerste officiële Taalvriendelijke basisschool in de gemeente Utrecht. In Amsterdam zijn er al meer Taalvriendelijke Scholen en heeft de gemeenteraad begin dit jaar besloten dat Amsterdam een taalvriendelijk beleid gaat invoeren op de scholen in de stad. Hiervoor stelt de gemeente nu een actieplan op.

Ik sprak over de Taalvriendelijke School met dr. Ellen-Rose Kambel, één van de oprichters, met Els Haak, directeur op basisschool De Panda in Utrecht en met Hans Hardeman. Hij is leerkracht en coördinator internationalisering op Kindercampus Zuidas, een multiculturele basisschool in Amsterdam Zuid.

Voor alle scholen toepasbaar

Ellen-Rose van de Taalvriendelijke School: ’Het is belangrijk dat scholen de juiste informatie krijgen over taalvriendelijk onderwijs. Het ambitieniveau kan per school verschillen. Daarom hebben we een concept bedacht dat voor alle scholen toepasbaar is.’ Hans Hardeman van de Kindercampus Zuidas hoopt dat er met het actieplan in Amsterdam voldoende budget komt om leerkrachten toe te gaan rusten. Het gaat volgens hem om ‘angst wegnemen bij leerkrachten’ en om leerkrachten hele concrete handvatten te geven. Vervolgens is het een kwestie van ‘leren in de praktijk’ en intervisie. ‘Intervisie gebeurt helaas te weinig in het basisonderwijs door de grote arbeidsmarkttekorten. De invoering van een taalvriendelijke school hoeft niet moeilijk te zijn, is zijn ervaring. Kies bijvoorbeeld een thema voor (een deel van) de school dat zich goed leent voor taalvriendelijk onderwijs. Twee jaar terug hebben wij bijvoorbeeld als thema gekozen: talen en verhalen uit de wereld. Onze ervaring daardoor is: als een ouder in groep 1 of 2 met een prentenboek met plaatjes een verhaal komt vertellen in het Russisch, luisteren de kinderen ook ademloos. Kinderen hingen in de klas bijvoorbeeld op wat een bepaald woord in de eigen moedertaal is. Zo waren er veel meer activiteiten. Leerkrachten lopen dan bij elkaar binnen en doen zo ideeën op over wat er nog meer mogelijk is. Het thema gaat leven in de school. En dat is de bedoeling.’

Lees mijn volledige artikel over de Taalvriendelijke School op de site van Didactief.

Nieuwste Artikelen & blogs

Samen sparen in spaarkringen lukt beter dan alleen

Samen sparen in spaarkringen lukt beter dan alleen

Voor Cash2grow heb ik drie groepsgesprekken met spaarkringen gehouden, literatuur gelezen en hierover een artikel geschreven voor Sociale Vraagstukken. Hieruit blijken de positieve effecten van spaarkringen op de leden.
Lees het artikel hier.

Energiearmoede: Niet lullen, maar poetsen

Energiearmoede: Niet lullen, maar poetsen

De Energiefixers071 gaan in Leiden langs bij huizen van woningcorporaties met een laag energielabel om met huurders te praten over wat zij nodig hebben om energie te besparen. Ze gaan ook direct concreet aan de slag om het huis energiezuiniger te maken. Huurders...

Sociale coöperaties bieden participatiekansen

Sociale coöperaties bieden participatiekansen

In steeds meer gemeenten ontstaan sociale coöperaties: groepjes gezamenlijk startende ondernemers met een bijstandsuitkering. Eén van de doelgroepen van deze coöperaties bestaat uit mensen met een migratieachtergrond. Deze coöperaties kunnen migranten en vluchtelingen...